Tijdens de 10de editie van de Morocco Desert Challenge gaat het Apeldoornse Hamer Rally Team een extra nieuwe uitdaging aan door de woestijnrally te gaan rijden op ‘groene’ brandstof. Een initiatief van teamcaptain Fons Jans en astronaut André Kuipers.

De Morocco Desert Challenge die 14 april van start gaat, is de grootste crosscountry rally in Afrika en na de Dakar Rally de grootste rally ter wereld. Rijden op biofuel is nog geen gemeengoed binnen de rallywereld. Reden voor Hamer-directeur Fons Jans en André Kuipers om nieuwe brandstof te introduceren in de race. Kuipers maakt dit jaar onderdeel uit van het Apeldoornse Hamer Rally Team, dat al voor de derde keer deelneemt aan dit bijzondere woestijnavontuur.

Tijdens de Morocco Desert Challenge willen Jans en Kuipers laten zien dat je een woestijnrally ook met significant schonere brandstoffen kunt rijden. Kuipers neemt deel met een Toyota Landcruiser 90 rally-jeep van het Hamer Rally Team welke de gehele race op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) diesel zal rijden. HVO is een synthetische diesel die gemaakt wordt van afval- en reststromen. Daarmee is het een directe vervanger voor fossiele dieselolie die zonder aanpassingen aan voertuigen toegediend kan worden. HVO-diesel levert een enorme besparing aan CO2-uitstoot op, tot zelfs boven 90%.

Maar het kan nóg beter. Daarom rijdt Kuipers’ jeep met een toevoeging aan de HVO-diesel die ChangeXL heet. De werking van ChangeXL is gebaseerd op een complex mengsel van natuurlijke enzymen, ook wel biokatalysatoren genaamd. Dit unieke enzymenconcentraat zorgt voor een moleculaire verandering van de brandstof, wat leidt tot snellere en betere verbranding, minder uitstoot en jarenlange houdbaarheid. ChangeXL geeft 30 - 40% minder roet en fijnstof, vermindert de CO2-uitstoot en kan tot 10% brandstofbesparing opleveren.

André Kuipers: ‘De ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen en toevoegingen gaan snel. Toen Fons Jans mij uitnodigde om deel uit te maken van het Hamer Team voor de Morocco Desert Challenge, stelde ik hem voor om de hele route te gaan rijden op een alternatieve biofuel. Binnen de rallysport is dat nog niet gebruikelijk, maar Fons nam deze uitdaging aan. Wij willen graag laten zien dat deze stap inmiddels kan worden gezet.’

Het Hamer Rally Team doet mee aan de Morocco Desert Challenge 2018 met twee racetrucks, twee assistentietrucks, een race jeep en een assistentie jeep. Het hele Hamer Rally Team rijdt de Morocco Desert Challenge dit jaar op ChangeXL diesel dat in Nederland o.a. verkrijgbaar is bij Fieten Olie in Hollandscheveld. Meer informatie over Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) diesel en ChangeXL diesel staat op onze website www.hamerrallyteam.nl.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Fons Jans | Teamcaptain, fons.jans@hamer.net, M 06 218 222 25
Ralph Sturm | Communicatie, ralph.sturm@hamer.net, M 06 397 689 39

Hamer Rally Team gaat ‘op groen’ in Morocco Desert Challenge



Tijdens de 10de editie van de Morocco Desert Challenge gaat het Apeldoornse Hamer Rally Team een extra nieuwe uitdaging aan door de woestijnrally te gaan rijden op ‘groene’ brandstof. Een initiatief van teamcaptain Fons Jans en astronaut André Kuipers.

De Morocco Desert Challenge die 14 april van start gaat, is de grootste crosscountry rally in Afrika en na de Dakar Rally de grootste rally ter wereld. Rijden op biofuel is nog geen gemeengoed binnen de rallywereld. Reden voor Hamer-directeur Fons Jans en André Kuipers om nieuwe brandstof te introduceren in de race. Kuipers maakt dit jaar onderdeel uit van het Apeldoornse Hamer Rally Team, dat al voor de derde keer deelneemt aan dit bijzondere woestijnavontuur.

Tijdens de Morocco Desert Challenge willen Jans en Kuipers laten zien dat je een woestijnrally ook met significant schonere brandstoffen kunt rijden. Kuipers neemt deel met een Toyota Landcruiser 90 rally-jeep van het Hamer Rally Team welke de gehele race op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) diesel zal rijden. HVO is een synthetische diesel die gemaakt wordt van afval- en reststromen. Daarmee is het een directe vervanger voor fossiele dieselolie die zonder aanpassingen aan voertuigen toegediend kan worden. HVO-diesel levert een enorme besparing aan CO2-uitstoot op, tot zelfs boven 90%.

Maar het kan nóg beter. Daarom rijdt Kuipers’ jeep met een toevoeging aan de HVO-diesel die ChangeXL heet. De werking van ChangeXL is gebaseerd op een complex mengsel van natuurlijke enzymen, ook wel biokatalysatoren genaamd. Dit unieke enzymenconcentraat zorgt voor een moleculaire verandering van de brandstof, wat leidt tot snellere en betere verbranding, minder uitstoot en jarenlange houdbaarheid. ChangeXL geeft 30 - 40% minder roet en fijnstof, vermindert de CO2-uitstoot en kan tot 10% brandstofbesparing opleveren.

André Kuipers: ‘De ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen en toevoegingen gaan snel. Toen Fons Jans mij uitnodigde om deel uit te maken van het Hamer Team voor de Morocco Desert Challenge, stelde ik hem voor om de hele route te gaan rijden op een alternatieve biofuel. Binnen de rallysport is dat nog niet gebruikelijk, maar Fons nam deze uitdaging aan. Wij willen graag laten zien dat deze stap inmiddels kan worden gezet.’

Het Hamer Rally Team doet mee aan de Morocco Desert Challenge 2018 met twee racetrucks, twee assistentietrucks, een race jeep en een assistentie jeep. Het hele Hamer Rally Team rijdt de Morocco Desert Challenge dit jaar op ChangeXL diesel dat in Nederland o.a. verkrijgbaar is bij Fieten Olie in Hollandscheveld. Meer informatie over Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) diesel en ChangeXL diesel staat op onze website www.hamerrallyteam.nl.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Fons Jans | Teamcaptain, fons.jans@hamer.net, M 06 218 222 25
Ralph Sturm | Communicatie, ralph.sturm@hamer.net, M 06 397 689 39